Valve sätter stopp för automatiserade strafingsfunktioner i Counter-Strike 2

·

·

,
  • Valve förbjuder användningen av SOCD-funktioner i Counter-Strike 2 för att förhindra automatisering som kringgår grundläggande spelarfärdigheter.
  • Spelare som använder Razer eller Wootings SOCD-funktioner kan bli avstängda från spel på Valves officiella servrar men riskerar inte kontoblockering.
  • Professionella spelare har länge krävt att SOCD-funktioner och liknande automatisering förbjuds, och Valve har nu tagit en tydlig ställning mot dessa funktioner.

Valve förbjuder automatisering i Counter-Strike 2 med hjälp av tangentbordsfunktioner

Valve har tagit ett krafttag mot spelare i Counter-Strike 2 som använder tangentbordsfunktioner för att automatisera perfekta ”counter-strafes”. Razer var först ut med att lägga till en funktion för Simultaneous Opposing Cardinal Directions (SOCD) i sina Huntsman V3 Pro-tangentbord förra månaden, följt av Wooting. Att använda Snap Tap, som Razer kallar det, eller Wootings Snappy Tappy, kommer nu att leda till avstängning från Counter-Strike 2-spel.

Automatisering av manuell inmatning förbjuds

Enligt Valve har vissa hårdvarufunktioner suddat ut gränsen mellan manuell inmatning och automatisering. Företaget har därför beslutat att dra en tydlig linje för vad som är och inte är acceptabelt i Counter-Strike. ”Vi kommer inte längre att tillåta automatisering (via skript eller hårdvara) som kringgår dessa grundläggande färdigheter. Framöver (inledningsvis enbart på Valve Official Servers) kan spelare som misstänks automatisera flera spelaråtgärder från en enda spelinmatare bli avstängda från sin match,” säger Valve.

Risk för avstängning, men inte kontoblockering

Spelare som använder Razer- eller Wooting-tangentbord med SOCD-funktioner riskerar att bli avstängda från Counter-Strike 2-spel. Detta kan bekräftas genom tester på Valves officiella servrar, där användare blir avstängda, men det leder inte till kontoblockering just nu. Valve förbjuder användningen av dessa tangentbordsfunktioner, men verkar inte vara redo att blockera konton för användning i nuläget.

Förenklad strafing och reaktioner från professionella spelare

Razer och Wootings SOCD-funktioner låter spelare automatisera bytet av strafingsriktningar utan att behöva lära sig färdigheten. Normalt sett, för att byta strafingsriktning i en förstapersonsskjutare, måste spelaren helt släppa en tangent innan den andra trycks ner. Om båda trycks ner samtidigt, annulleras de och spelaren står stilla tills en av tangenterna släpps. Med SOCD behöver spelaren inte släppa en tangent och kan snabbt trycka på A- eller D-tangenten för att motstrafa med minimal ansträngning.

Krav på förbud och Wootings inställning

Vissa professionella Counter-Strike 2-spelare har krävt att SOCD ska förbjudas, precis som null binds, som hindrar spelare från att trycka två motsatta riktningar samtidigt, har varit förbjudna i turneringar i flera år. Wooting lade motvilligt till en betaversion av SOCD i sitt tangentbordsutbud efter att Razer introducerade funktionen i sin egen hårdvara. ”Vi är glada att Valve har tagit en ställning mot Snap Tap,” säger Wooting i ett inlägg på X. ”Använd inte Snappy Tappy (SOCD) eller Rappy Snappy i CS2 längre då det kommer att resultera i en avstängning.”