- PSVR 2 erbjuder överlägsen bildkvalitet men lider av en allvarlig brist på tillgängliga spel.
- PSVR 2 PC Adapter har komplicerade och opålitliga kontrolleringsproblem, särskilt med Bluetooth-anslutningen.
- Många av PSVR 2:s flaggskeppsfunktioner stöds inte på PC, vilket begränsar användarupplevelsen avsevärt.
Sony PSVR 2: Brist på Spel Äventyrar Upplevelsen
Det största problemet med Sony’s PSVR 2-virtuella verklighets headset(affiliate länk) är bristen på spel. Hoppet låg i att Sony’s PC-adapter skulle förändra detta. Möjligheten att spela Half-Life Alyx, det bästa VR-spelet som någonsin skapats, verkade vara skäl nog för befintliga ägare att motivera det 765-849 SEK- stora köpet av adaptern. Tyvärr kan Sony’s PC-adapter för närvarande inte rekommenderas. Om den hade köpts med egna medel, istället för att låna en från Sony, skulle en återbetalning krävas långt innan nu.
En Lovande Men Begränsad Enhet
Det är synd, eftersom PSVR 2 fortfarande är ett bra headset med bildkvalitet som påstås överträffa det nyare Meta Quest 3(affiliate länk). Att spela Half-Life Alyx i Sonys headset är inte bara mer livfullt tack vare dess OLED-skärms rikare färger; det är också mer spännande med skärmens verkliga svärta, som förstärker känslan av skräck i de mörkare korridorerna. Quest 3-upplevelsen känns otroligt urtvättad i jämförelse. De mörka rummen blir isande kalla med PSVR 2.
Tekniska Problem Saboterar Upplevelsen
Det verkligt skrämmande i Half-Life: Alyx var en irriterande bugg. När pistolen plockas upp för att bemöta en osäglig skräck hänger handen kvar två decimeter ovan marken, fast och bortkopplad från kroppen. Meta Quest 3 streamar spelet nästan perfekt från samma PC och rum, men PSVR 2 kämpar trots en fast kabelanslutning. Många andra rapporterar samma problem online, även om vissa upplever inga problem alls.
Negativa Följder av Billiga Komponenter
Problemen kan bero på att Sony valt de billigaste lösningarna. Headsetet ansluter till PS5 med en enda USB-C-kabel som överför bildsignal, ström och data samtidigt. En gång i tiden hade grafikkortstillverkare planer på att standardisera en USB-C-port med samma funktion, kallad VirtualLink. Medan märket inte tog fart, tillverkades några GPU:er för denna allt-i-ett USB-C-port.
PSVR 2 PC Adapter – en Kvantitativ Begränsning
PSVR 2 PC Adapter verkar vara byggd kring samma princip. Den lilla kvadratiska adaptern tar USB-A och DisplayPort från gaming-PC:n samt ström från en DC-kontakt, kombinerar dem till en USB-C-port för headsetet i andra änden. Med en DisplayPort-kabel (som inte följer med och HDMI-till-DisplayPort stöds inte), och i det gratis PlayStation VR2-programmet på Steam, blir headsetet plötsligt kapabelt att visa vilka SteamVR-spel som helst. Men adaptern stödjer endast headsetet. Kontrollerna för PSVR 2 måste paras ihop via Bluetooth, vilket Sony inte erbjuder någon lösning för.
Begränsningar och Avsaknad av Flaggskeppsfunktioner
PSVR 2 har även andra begränsningar vid användning av PC. Bland annat stöds inte några av headsetets flaggskeppsfunktioner: HDR, ögonavläsning, adaptiva triggrar eller DualSense-haptisk feedback. Dessutom har headsetet en begränad sweet spot för perfekt linsklarhet, och kontrollernas batteritid är fortfarande bristfällig. Positivt nog stöder den dock passthrough video, vilket gör det möjligt att se sin omgivning med en knapptryckning på headsetet.
Slutord
PSVR 2 PC Adaptern har potential men står inför stora utmaningar innan den kan rekommenderas för PC-användare. Kontrollproblem, brist på kompatibilitet och otillräcklig felsökning från Sony gör det svårt att rättfärdiga köpet.